Rýchlosť je rozhodujúca: Viete, ako posúvame weby na vyššie priečky?
SEO nie je len o výbere správnych slov, externých stránkach a správnej štruktúre HTML kódu. Už od roku 2010 Google prihliada na rýchlosť webu - ide o faktor, ktorý ovplyvňuje pozície vo vyhľadávači. Zároveň sú užívatelia internetu, teda aj vaši návštevníci, menej trpezliví, a preto je nutné spraviť stránku čo najrýchlejšou.
V zásade platí, že čím je stránka jednoduchšia, tak tým je rýchlejšia. Ak stránka obsahuje kopec efektov, množstvo obrázkov, veľa rôznych fontov, tak pri nesprávnom nastavení môže dosahovať veľmi slabé výsledky.
V poslednej dobe sme rýchlosti web stránok venovali kopec energie a v našej poslednej verzii CMS implementovali veľké množstvo odporúčaní pre optimalizáciu rýchlosti.
Výsledkom sú krásne čísla - napr. náš web realitnej kancelárie Mamud získal takéto hodnotenia:
GTMetrix:
PageSpeed Score: A (99 %) - celosvetový priemer 72 %
YSlow Score: B (85 %) - celosvetový priemer 71 %
Google Chrome Audit (PageSpeed Insights):
Desktop performance: 97 %
Mobile performance: 88 %
GTmetrix napr. penalizoval web za to, že nepoužíva CDN (Content Delivery Network), čo je však na čisto lokálne stránky (SK) nepotrebné. Taktiež web penalizoval za väčšie množstvo requestov na server s odporúčaním zlúčiť viaceré zdroje (napr. javascripty). Toto pri našom aktuálnom nastavení, kedy využívame protokol http2 a aktívne tlačíme zdroje do prehliadača už počas behu PHP skriptu na serveri a nie až po vygenerovaní a prijatí HTML, je mylné. Naším cieľom je dokonca vytvoriť ešte viac zdrojov a reálne posielať len také zdroje (javaskripty a css súbory), ktoré sú pre konkrétnu stránku nutné. Taktiež výrazný vplyv na pagespeed (hlavne v PageSpeed Insights) má aktuálna kondícia servera, t. j. ako veľmi je v čase konania testu vyťažený a ako rýchlo zareaguje na požiadavku prehliadača. Preto sa výsledky môžu výrazne líšiť. Berte teda výsledky takýchto testov s rezervou.
Čo nás ešte čaká?
Pracujeme na riešení automatickej konverzie obrázkov nahrávaných cez CMS do formátu WebP a ponúkania takýchto vysoko optimalizovaných obrázkov pre prehliadače, ktoré to podporujú. Predpokladáme, že znížime celkovú veľkosť potrebných obrázkových zdrojov pre každú jednu stránku o viac ako 50% (toto výrazne pomôže v hodnotení pre mobilné zariadenia). Ďalej plánujeme lazy-loading obrázkov pod foldom strany a optimalizáciu webpacku pre generovanie javascriptových balíčkov presne na mieru konkrétneho typu stránky. Držte nám palce, práca je pred nami. Teší nás však, že už teraz sme ďaleko pred väčšinou webových firiem a riešime to, na čo iní ani nemyslia ;)