Blog. E-maily naše každodenné... 29/12/19

E-maily, maily, mejly či elektronická pošta. Nech už ich nazývate akokoľvek, v práci sa im nedá vyhnúť. Čo ale môžete (a aj by ste mali) zďaleka obísť, tak to sú chyby. Bežné aj tie menej časté striehnu snáď v každej správe, no zbaviť sa ich dá takto jednoducho.

Začnime hneď tým hlavným, a to je samotné pomenovanie. Každý má pre e-mail iný názov, no len pár vyvolených si vyslúžilo zaradenie k spisovným slovám. Podľa Pravidiel slovenského pravopisu a Krátkeho slovníka slovenského jazyka zodpovedajú spisovnej slovenčine slová mail, e-mail, email a dokona aj mejl. Všetky sa skloňujú podľa vzoru dub, a teda v problémovom lokáli jednotného čísla majú príponu -e (maile, e-maile, emaile, mejle).

Predmet emailu

Základné pravidlo písania predmetu emailu je veľmi jednoduché: Napíšte ho. Vďaka predmetu príjemca už vopred vie, čo ho čaká. A hľadanie konkrétnej komunikácie bude aj po niekoľkých mesiacoch oveľa jednoduchšie.

Určite ale zabudnite na Caps Lock a výkričníky. Môžu síce zaujať pozornosť, no ak nechcete na adresáta kričať, nepoužívajte ich. Ani v predmete, ani v tele emailu.

Dvakrát čítaj, raz posielaj

Či už píšete s diakritikou alebo bez nej, dajte si záležať na tom, aby to bolo gramaticky správne. Pred odoslaním si ho vždy prečítajte ešte raz, prípadne aj dvakrát. Ak pravopis nie je vašou silnou stránkou, neváhajte požiadať o pomoc niekoho, pre koho sú vybrané slová i čiarky hračkou.


Mohlo by vás zaujímať: Nemajte medzery v pravidlách. Používajte medzery správne. 


Bláznivá adresa

Aj samotná emailová adresa dokáže o majiteľovi veľa prezradiť. Bez ohľadu na to, kto je adresátom, email by mal odchádzať z reprezentatívnej adresy. Zabudnite na bláznivé prezývky či nedôveryhodné kontá.

A čo záver?

Neodmysliteľnou súčasťou emailov sú záverečné zdvorilostné formuly. Ak ide o vetu, (napr. Prajem príjemný deň.) ukončíme ju bodkou. V prípade najčastejšie používanej formuly S pozdravom je to inak. Nepíšeme za ňou ani bodku, ani čiarku.

Nezabudnite v podpise uviesť aj iný ako emailový kontakt. S informáciami v podpise to však nepreháňajte a najmä zvážte, či je to správne miesto na reklamu nových produktov.

PS: Internetová etiketa hlása, že na email by sme mali odpovedať najneskôr do troch dní.

Foto: pexels.com, giphy.com


email

Hore